Цікаві уроки географії 5 клас

Урок-мандрівка «ПОДОРОЖ У КОСМОС»

Мета: Систематизувати, коригувати та узагальнити знання учнів по темі «Небесні тіла», виявити рівень навчальних досягнень  учнів з цієї теми; розвивати  логічне мислення, здатність до аналізу та абстрагування, навички виконання різнорівневих  завдань;  точність, виховати активність, зосередженість,  самостійність, дисциплінованість, творчість
Обладнання: підручник, зошит робочий, учнівське приладдя,  глобус Місяця, глобус зоряного неба, тестова робота, тощо.
Методи та прийоми:   бесіда, гра, розповідь з електронного пояснення, робота в парах, самостійна робота, тощо.
Тип уроку:  контрольно – узагальнюючий, нестандатрний

Хід уроку
І. Організаційний момент (1/)
ІІ. Мотивація діяльності учнів на уроці (5/).
1.     Повідомлення учителем теми та мети уроку.
2.     Завдання уроку:
                       Пояснити вивчені терміни та поняття;
                       З’ясувати унікальність планети Земля.
                       Поглибити систему знань про Всесвіт та небесні тіла.
3.     Проблемне питання: Яка наша космічна адреса? (складання разом з учнями).

                                        Ми учні – 5 класу 
Будинок (планета) – Земля
Вулиця (№ орбіти) – 3-тя орбітальна.
Населений пункт (система) – Сонячна
Район (галактика) – Чумацький шлях
Країна – Всесвіт

ІІІ. Основна частина уроку (20/)
Вступне слово вчителя. Загадка: Хоч і зовсім крил немає, та за хм арами літає.
                                                          День літає, рік літає, в небі льотчиків міняє  …..  (космічний корабель)
   Ось і ми з Вами сьогодні опинились на космічному кораблі «ШКОЛА !№», який створили власними руками, вивчаючи тему «Всесвіт». Щоб додати більше уяви, у класі погляньте скільки зірок, а он і планети вишикувались в ряд, наче на парад. Сьогодні ми повторимо все, що знаємо про Всесвіт, космос. Кожен учень одержувати винагороду за правильні і змістовні відповіді: АКРІЗ (зірка). У кого їх буде найбільше, той претендент у космонавти. Отже, розпочинаємо наш політ.
1.     Безпрограшна лотерея (учні витягають картки і пояснюють написані там терміни)

- астрономія
- зорі
- астероїди
- комети
- астронавт
- Місяць
- Всесвіт
- орбіта
- Галактика
- полюси
- глобус
- планети
- доба
- Сонце
- екватор
- Сонячна система
- Земля
- сузір’я
2.     Гра « Космічний код» (на дошці написані комбінації букв, які треба розшифрувати).
САРН (МАРС)
ЕНАВЕР (ВЕНЕРА)
ЛТОНПУ (ПЛУТОН)
УПНЕНТ (НЕПТУН)
АЛЕТПНА (ПЛАНЕТА)
СЕВВІСТ (ВСЕСВІТ)

3.     Гра «Що таке? Хто такий?»
·        Екватор  (умовна лінія)                               Амстронг (астронавт)
·        Сонце (зірка)                                                Астероїд (маленька планета неправильної форми)
·        Стрілець (сузір’я)                                        Орбіта (шлях)
·        Метеороїд (небесне тіло)                            Венера (планета)
·        Каденюк (космонавт )                                 Космос (порядок)
·        Місяць (природний супутник Землі)        Чумацький шлях (наша Галактика)

4.      Гра «Вірю – не вірю». Дайте відповідь «Вірю або не вірю» на запитання, що починаються зі слів «Чи вірите ви, що …»:
а) на Венері існує життя…
б) Напрям на північ вказує Полярна зірка….
в) найменша планета Марс….
г) наша галактика рухається у Всесвіті разом з іншими галактиками….
д) кулясті розпечені тіла, що випромінюють світло – це планети …..
е) у 1961 році на місяць ступила перша людина…
є) Чумацький шлях – це видима частина нашої галактики….
ж) Сонячна система розташована в центрі галактики….
з) Л. Каденюк  - перший космонавт світу….
и) Сонце та планети народилися з газопилової хмари….
і) життя можливе на всіх планетах Сонячної системи….
ї) великі планети Сонячної системи ……

5.     Гра «Далі, далі…..» (швидкі відповіді учнів на питання вчителя)
-         Причини зміни дня і ночі?
-         Які види обертання здійснює Земля?
-         Якого кольору Земля із космосу?
-         Яка Земля за рахунком від Сонця?
-         Скільки материків має Земля?
-         Який океан на Землі найбільший?
-         На якому материці знаходиться Україна?
-         Яка тривалість земного року?
-         Чому дорівнює земна доба?
-         Як визначити високосний рік?
-        Які планети немають супутників?
-         Найбільша планета.
-         Планета оторчена кільцями.
-         Країна, що вперше організувала політ на Місяць.
 6. Цифровий лабіринт (вчитель показує цифри, учні їх поснюють. Наприклад  24 – доба на Землі): 24, 365, 66,5; 366,  6371, 88, 1, 150 000 000,  1969, 1961, 1957, 8,  тощо.
7.     Фізкультхвилинка (релаксація)
8. Хто більше придумає слів астрономічного змісту :  А С Т Р О Н О М І Я    за 1 хвилину.

ІУ. Космічне тестування (Учні одержують тести з 12 запитань).

У. Підведення підсумків уроку.
1. Рефлексія
2. Перегляд космічного тестування і оцінювання знань учнів.
3. Домашнє завдання: написати міні – твір «Моя подорож у Всесвіт» або малюнок «Життя на невідомій планеті».