Готуємось до олімпіади з економіки
ІІ етап
ХIX Всеукраїнської учнівської олімпіади з економіки
11 клас
Увага! (виправлення не
допускаються)
Загальна
кількість балів за виконані завдання – 85. Час
написання – 3 год.
ТЕСТИ
Рівень І. Правильна відповідь оцінюється 1 балом
1. Розвиток
країни, зростання добробуту людей залежить від:
А. захоплення нових
територій, багатства інших країн;
Б. наявності
природних багатств;
В. створення
сприятливих умов для розвитку економічних механізмів;
Г. створення демократичного суспільства, що
гарантує політичні права і свободи
особистості.
2. Кому з видатних економістів
належить ідея природної економічної свободи?
А. П. Самуельсону;
Б. Дж. М. Кейнсу;
В. А. Сміту;
Г. К. Марксу.
3. В
якому з перерахованих випадків вивчення теоретичної економіки не має практичного
значення?
А. кожна людина відчуває вплив економіки і
сама діє на неї;
Б. кожна людина заробляє гроші, використовуючи
свої знання і досвід у тих чи інших сферах
діяльності;
В. кожна людина зустрічається з політичними
проблемами, багато з яких пов’язані з
економікою;
Г. кожний, хто розбирається в принципах
функціонування економіки, повинен краще
вирішувати
власні економічні проблеми.
4. До
соціально-економічних відносин належать:
А. обмін, виробництво, ринок, маркетинг;
Б. споживання, розподіл, грошовий обіг, біржі;
В. обмін, споживання, підприємництво;
Г. розподіл, обмін, споживання.
5. Що відноситься
до економічних потреб?
А. потреби, які
можуть бути задоволені шляхом споживання матеріальних благ та послуг;
Б. блага, що
необхідні людині;
В. блага та
послуги, які ви можете придбати на свої обмежені ресурси;
Г. гроші, щоб
придбати необхідні матеріальні блага та послуги.
6. Економісти вважають, що споживач намагається
максимізувати:
А. граничну
корисність;
Б. загальну
корисність;
В. середню
корисність;
Г. різницю між
загальною і граничною корисністю.
7. Особистий інтерес кожної окремої
людини А. Сміт називав природним егоїзмом. Вважають, що він є:
А. шкідливим для
суспільства;
Б. стимулом для
шахрайства при обміні;
В. рушійною силою
економічного і соціального прогресу;
Г. причиною
втручання держави в економіку.
8. Який термін відображає здатність та бажання
людей платити за будь-що?
А. бажання;
Б. попит;
В. необхідність;
Г. потреба.
9. Припустимо, що всі ресурси в економічній системі використовуються
таким чином, що збільшувати виробництво одного продукту можливо тільки за
рахунок скорочення виробництва іншого продукту. Економіст назве таку ситуацію:
А. неефективною;
Б. економічною
кризою;
В. ефективною;
Г. економічним
зростанням;
10. Проблема обмеженості ресурсів може бути розв’язана,
якщо:
А. усі країни світу
стануть постіндустріальними суспільствами;
Б. будуть знайдені
практично невичерпні джерела енергетичних ресурсів;
В. буде знайдена
альтернатива всім природним ресурсам, які сьогодні використовуються у
виробництві;
Г. усі твердження є
неправильними.
11. Що практично відсутнє в командній економіці?
А. ціни, які
встановлюються державою;
Б. централізоване
планування;
В. свобода вибору;
Г. державна
власність на ресурси.
12. З якою проблемою обов’язково зустрічається будь-яка
економічна система?
А. як збалансувати
експорт та імпорт;
Б. як запобігти
дефіциту державного бюджету;
В. як раціонально
використати обмежені ресурси;
Г. як скоротити
державний бюджет.
13. Які два види ринків буде включено в модель кругообігу
в ринковій економіці?
А. реальний та
грошовий;
Б. реальний та
ринок продукції;
В. ринок товарів і
послуг та ринок ресурсів;
Г. грошовий ринок
та ринок ресурсів;
14. Найбільш суттєвим для ринкової економіки є:
А. ефективні
профспілки;
Б. відповідальні
дії підприємців;
В. добре
організоване державне регулювання;
Г. активна
конкуренція;
15. У ринковій економіці конкуренція:
А. допомагає
подолати економічний спад;
Б. призводить до
зростання безробіття;
В. прискорює інфляцію;
Г. сприяє
досягненню рівноваги між попитом і пропозицією.
Рівень 2. Правильна відповідь оцінюється 2 балами
1. Економісти якого з напрямків вважали, що багатство
нації визначається кількістю нагромадженого золота та срібла?
А. меркантилізм;
Б. фізіократія;
В. марксизм;
Г. монетаризм;
2. Якщо величина пропозиції помідорів у країні з ринковою
економікою менша за величину попиту, то:
А. ціни на помідори
зменшаться;
Б. виробництво
помідорів зменшиться;
В. ціни на помідори
зростуть;
Г. попит на помідори
зменшиться.
3. Ефективність виробництва графічно може бути зображено:
А. тільки крапкою
на кривій виробничих можливостей, яка характеризує максимальний обсяг
виробництва одного товару при нульовому виробництві іншого товару;
Б. будь-якою
крапкою на площі, обмеженій кривою виробничих можливостей;
В. тільки крапкою
на кривій виробничих можливостей, яка характеризує виробництво двох товарів в
однакових об’ємах;
Г. будь-якою
крапкою на кривій виробничих можливостей;
4. Зміни цін на природний газ здатні змінити попит на:
А. метал;
Б. залізну руду;
В. вугілля;
Г. правильним є все
перераховане вище;
5. Функція попиту має вигляд: QD = 150 – 2P,
QS = 3P + 25. Параметри точки
ринкової рівноваги:
А. P0 = 150; Q0 = 250;
Б. P0 = 100; Q0 = 25;
В. P0 = 25; Q0 = 100;
Г.
P0 = 75; Q0 = 150.
Задача 1
(15 балів)
Збільшили
стипендію, у результаті чого об’єм продажу морозива змінився на 20%, а виручка
виробників морозива збільшилася з 400 тис. грн. до 528 тис. грн.. На скільки
відсотків змінилася ціна на морозиво?
Задача 2 (20 балів)
Споживач
може витратити 18 грн. на придбання товарів Х та Y, ціни яких становлять,
відповідно pX = 3 грн.
pY = 2 грн. Загальну корисність від
споживання цих благ подано у таблиці:
Кількість одиниць товару
|
Загальна корисність
товару Х
|
Загальна корисність
товару Y
|
1
|
27
|
20
|
2
|
51
|
36
|
3
|
71
|
48
|
4
|
86
|
56
|
5
|
95
|
60
|
6
|
97
|
60
|
Яку кількість кожного з
товарів купить раціональний споживач?
Задача 3 (25 балів)
За оцінками організаторів, за ціни 220 грн. квитки на концерт відомої рок-групи готові придбати 1000 осіб, а за ціни 70 грн. – 2500 осіб. Зал вміщує 2000 осіб. За якої ціни квитка зал буде заповненим? Яку ціну квитка варто встановити організаторам, щоб максимізувати виторг? Скільки місць у залі за цієї ціни пустуватиме? 11 клас
Задача 1 (10 балів)
Визначте, яку
технологію виробництва з наведених трьох обере фірма, яка бажає максимізувати
прибуток, якщо ціна одиниці продукції складає 15 грошових одиниць.
Ціна одиниці фактора
|
Технологія №1
|
Технологія №2
|
Технологія №3
|
|
Земля
|
2
|
4
|
2
|
1
|
Праця
|
1
|
1
|
3
|
4
|
Капітал
|
3
|
1
|
1
|
2
|
Підприємницький
талант
|
3
|
1
|
1
|
1
|
- Визначимо вартість кожної з
технологій :
№1 = 8 +1+3+3=15
грош.од.
№2 = 4+3+3+3=13
грош.од.
№3 = 2+4+6+3=15 грош.од.
Фірма обере
технологію №2, яка дозволить фірмі отримати прибуток.
Задача 2 (15 балів)
1) у стані рівноваги величина попиту дорівнює
величині пропозиції, а оскільки попит сталий (500 пудів), то чумаки мають
привезти 500 пудів солі.
2) Рівняння, що описує функцію пропозиції солі,
можна знайти за координатамти двох точок: А (1200; 12); В (150; 9).
YA – YB
= YB –Y:
XA - XB
XB – X
12 – 9 = 9 – Y
1200- 150 150 – X
_3_ =
9 – Y
1050
150
– X
3 (150 - X) = 1050 (9 – Y);
450 – 3X = 9450 - 1050Y;
1050Y = 9000 + 3X;
350 Y = 3000 + X;
Y = 3000 + X; PS
= 3000 + QS . QS = 350PS - 3000 (QS = - 3000 + PS)
350 350
3) Графічно:
крива попиту D –
вертикальна лінія, оскільки за
умовами величина попаиту не змінюється за коливання цін. Криву пропозиції
можемо побудувати за двома точками: А (1200; 12) та В (150; 9).
Як видно з графіка, ціна ринкової рівноваги
дорівнює 10 грн.
Знайти значення
ціни ринкової рівноваги можна, користуючись рівнянням, що описує функцію
пропозиції (див. п.2). Оскільки в точці рівноваги величина попиту дорівнює
величині пропозиції, тобто 500 пудів, то
PC
= 3000 + 500 = 10
грн.
350
4) Якщо ціна на сільбуде примусово
встановлена на рівні 11 гривень за 1 пуд, то матиме місце надлишок товару.
Підставимо значення ціни 11 грн. у формулу функції пропозиції:
3000 + QS = 11
350
QS
= 850
Оскільки величина
попиту є сталою і становить 500 пудів, то надлишок становитиме:
850 – 500 = 350
пудів.